Det var dén skakaften! 4. januar 2012 Tilbage til forsiden

fra Poul Sørensen har jeg modtaget:

Heldigvis keder jeg mig ikke i mit eget selskab. Ellers havde klubaftenen den 3. januar været en kedelig oplevelse.

Programmet annoncerede "Nytårslyn". Jeg finder ingen inspiration i lynskak og deltager kun under indflydelse af spiritus ved juleafslutningen.

12 klubmedlemmer mødte op – de 2 for at spille et udsat parti fra Vinterturneringen, 9 ville spille lynskak, og så var der min ringhed. Bortset fra nogle enkelte smugkik på lynskakken, hvor jeg kunne konstatere ellers habile skakspillere sætte brikker i slag, overse kongen i skak eller tabe på tid, fortrak jeg til sidelokalet og analyserede et af mine egne partier fra december måned. Denne "aktivitet" kunne jeg sådan set lige så godt have udfoldet hjemme på Tårnvej.

Jeg har tidligere på hjemmesiden og i Fribonden (oktober 2011) lanceret et forslag til "Temaskak" – som kunne være en mulighed for lidt seriøs skak for klubmedlemmer, der ikke har bundet sig til faste aktiviteter. Selv jeg fx aldrig – bortset fra et enkelt i Forårsturneringen med tidsbegrænsning – haft fornøjelsen at spille et parti mod nogle af klubbens bedste spillere (desværre gav 1. pladsen i B-gruppen sidste år ikke et wild-card.til at spille mod Bent, Morten og Steen).

En enkelt fra klubbens 1. hold (Bent, der trofast møder op til hvad som helst) og to spillere fra 2. holdet deltog aftenens lynskak – mange af de bedste spillere deltager ikke i de løbende klubturneringer. Mit håb er, at Damhus Skakklub blev et forum, hvor der var mulighed for at spille rigtig skak hver tirsdag året rundt.

Poul Busk Sørensen