Sort hjælper til |
|
 |
Mange skakspillere ryster på hovedet af hjælpemat-opgaver. Det er jo ikke rigtig
skak. Sort laver de dårligst tænkelige træk!
Nej, det er ikke skak i traditionel forstand, det er en gren for sig med sin egen skønhed,
intellektuelle udfordringer. Det er gåder med nogle af skakkens regler, men ikke kampen
mellem to parter. Udfordringen er, hvordan det er teknisk muligt at nå frem til, at sort
bliver mat i n træk.
Se nu denne:
C.J. Feather
Moultings 3, 1991

H#2
C+
6+9
B: hKh7->d8
I første linie står komponisten, derefter hvor opgaven først er vist og
årstallet.
H#2 |
hjælpemat i to træk |
C+ |
Computer-testet |
6+9 |
6 hvide, 9 sorte brikker |
Sidste linie fortæller, at opgaven har en tvilling: en ny opgave, hvor hvid konge er
flyttet fra h7 til d8
Hvordan er det nu muligt, at sætte sort mat, når sort begynder og sort
hjælper aktivt til? Det er ikke skak, men et puslespil med skakregler!
Er det nemt? Nej! Hverken at lave eller at løse.
Løsningen kommer her:
Sort fjerner dækningen af e3 og lukker diagonalen e4-h7, hvid dækker c2 og c4, sort
åbner linien e5-e3 og hvid sætter mat.
I tvillingen kan hvid jo ikke flytte sit tårn, dvs. løsningen i A duer ikke
længere. Alligevel er løsningen helt parallel med den første, blot er de
vandrette/ lodrette linier nu diagonaler og omvendt:
sort fjerner dækningen af c3 og lukker linien d4-d8, hvid dækker e2, sort åbner
diagonalen e5-c3 og hvid sætter mat.
Hvert træk har et formål og tanken i A-løsningen gentages i B-løsningen
Der er nogle hjælpebrikker: sLa7, sSh6, sBb3 og sBc6. De forhindrer uinteressante
løsninger.
F.eks. kan sort uden sBb3 sættes mat på c1 efter Dxe4 og Dc2.
Sort hjælper aktivt til, her med at lukke og åbne linier og fjerne dækning af
felter. Er det ikke smukt?
Vi tager et par stykker mere:
Manne Persson
Schach-Echo, 1979

H#2
3.1...
C+
7+7
Her betyder 3.1..., at der er tre løsninger uden ændring af stillingen.
Sort konge har seks flugtfelter, og det kræver, at sort hjælper til:
sort fjerner hBc3 og åbner for hLb2, hvid åbner tårnlinien og dækker e4,
sort blokerer c5 og mattrækket åbner også for den anden løber.
sTa3 kunne også blokere på c5 via a5, men så blev løberdiagonalen ikke
åbnet.
I de to andre løsninger er det de andre to sorte brikker, der blokerer, også ved
undervejs at åbne en hvid linie:
1. |
S×e6 |
e×f3 |
2. |
Sc5 |
c4# |
1. |
T×e2 |
c×b4 |
2. |
Te4 |
Sc7# |
Det er også fint, at der er slag i første sorte og hvide træk i alle tre
løsninger.
I. Telkes
Magyar Sakkvilág, 1937, RO

H#4
C+
6+8
Her er der kun én løsning, men altså i fire træk. RO i overskriften
betyder rosende omtale (Comm = commenda-tion på engelsk), dvs. at bladet har haft en
års-turnering for 1937 og denne opgave har været blandt de bedre. Øverst
ligger de præmierede, typisk 3-5 præmier, derefter et antal HO (hædrende
omtaler, HM = honorary mention på engelsk), typisk 5-6, og så et antal RO, typisk
6-8.
Husker du, hvordan 15-spillet var? Det har du sikkert prøvet som barn. Man skulle flytte
nogle firkanter med tal på, 15 firkanter i en 4x4 ramme, således at tallene kom i til
at ligge i rækkefølge. På bagsiden var der bogstaver, et par stykker på
hver. Dem kunne man få til at stave de skandinaviske lande, men så var tallene i
uorden.
Her skal man bare flytte rundt på tårnene:
1. |
Ta1 |
Tb1 |
2. |
Th1 |
Tg1 |
3. |
Td1 |
Tg4 |
4. |
Thf1 |
Te4# |
Michael McDowell
Münchener Sk, 1987, RO

H#3
C+
5+7
B: sTe7->e6
Her har sort stærke brikker. Kan der findes en mat, når sort har dronning?
Svaret er naturligvis Ja, ellers var det jo ikke en opgave.
1. |
Dh8 |
L×d6 |
2. |
Tg7 |
Te5 |
3. |
Kg3 |
Te2# |
sD flytter ned i hjørnet og bliver lukket inde af tårnet. Imens opbygger hvid et
batteri (en kanon) med løber og tårn, sort går ind på løberens
linie, hvid affyrer batteriet, tårnet tager et flugtfelt.
I B-delen af opgaven sker det samme, bare på vandrette/lodrette linier i stedet for
på diagonalerne. sD flytter væk og bliver spærret inde af sL. Hvid opbygger et
batteri med tårnet bagest, sort går ind på tårnets linie, hvid affyrer
kanonen og løberen tager flugtfelter.
1. |
Da5 |
T×e6 |
2. |
Lc5 |
Le5 |
3. |
Ke3 |
Lg3# |
Indespærringen kaldes musefælde-tema.
Jorge Lois & Jorge Kapros
Problemskak, 2011, 1. Pr. 2011-12

H#5.5
C+
3+11
Til sidst denne hjælpemat i 5½ træk. Her er det så hvid, som starter og
hvid får som altid det sidste træk: mat.
Hvid har kun løberen at sætte mat med, og det gøres således:
1. |
- |
L×f6 |
2. |
e2+ |
Ld4 |
3. |
Tf3 |
L×f2 |
4. |
Df4 |
Lh4 |
5. |
Ke3 |
Lf6 |
6. |
Le4 |
Ld4# |
Hvids løber går halvanden gang rundt i kvadratet h4-f6-d4-f2, mens sort
spærrer sin konge inde.
Temaet kaldes rundløb. At komme tilbage til samme felt regnes for fint, her altså
yderligere en halv tur rundt.
Bjørn
opgaverne i denne artikel (bortset fra den sidste) er set i C.J. Feathers bog Black to Play
(2012)