Skak og mode | ![]() |
Passer moderne mode med alt den coolness, farverige kreativitet og ikke mindst den storslåede
og buldrende marketingmaskine, som har plads i den verden sammen med det ældgamle
brætspil skak, som for mange af os er personificeret i den midaldrende, let buttede,
gråskæggede, stærkt bebrillede, konstant kaffeinhalerende skakentusiast
af en lærer, som stod i spidsen folkeskolens årlige landsturnering for fjerdeklasser?
Umiddelbart er svaret på det spørgsmål helt indlysende, da det for de fleste
mennesker er helt forskellige associationer, som bliver vakt, når tankerne henledes på
henholdsvis mode og skak.
I modesfæren rammes vi hver eneste dag af hundredvis af indtryk på samtlige offline
og online kanaler, som vi bevæger os på, som har til formål at sælge os en
plads i paradis på jord, hvis vi blot ser ud eller klæder os, som den smukke dame eller
herre på billedet eller i reklamevideoen, hvor det i skak-sfæren er
førnævnte lærers brune ærmeløse strik, som tilsyneladende var det
eneste stykke han ejede sammen med den blå skjorte indenunder og så selvfølgelig
klassens über-nørd, som var førnævnte lærers bedste ven naturligvis,
som bar sine brune fløjlsbukser til længe efter stumpegrænsen var nået, som
sætter den billedlige scene. Det er ganske simpelt to kontraster, som egentlig synes
ganske uforenelige, men måske ikke helt alligevel.
For nyligt udgav bloggen, Modevidenskab, nemlig en særdeles interessant artikel med titlen
Skakspillere - en ny generation af stjerner, hvor netop dette kontrastfyldte forhold, som mode og
skak tilsyneladende udgør, bliver undersøgt. Til formålet er Modevidenskab
lykkedes med at alliere sig med den unge danske europamester i skak, Jesper Søndergaard
Thybo, som efter alt at dømme giver et meget velovervejet og grundigt indblik i,
hvordan det i virkeligheden er at være skakspiller i dag, og hvordan det forenes med de
modemæssige diskurser, som er fremherskende i tiden i forhold til de fordomsbetonede
modediskurser, hvoraf blot et par er gennemgået ovenfor. Og i forbindelse med lige
præcis dette kommer det sportslige aspekt ifølge europamesteren også ind i
billedet, for skak har i den grad udviklet sig siden skoleskakkens storhedstid, og de
professionelle spillere er hardcore sportsfolk, som oveni egne ambitioner også har fans og
sponsorer, som afkræver dem sejre og tid til kommercielle formål, og disse
formål indbefatter blandt andet modeshows og model-kontrakter med store
modetøjsmærker.
Jesper Søndergaard Thybo forklarer således at den stereotyp, som er bygget om skak, som
værende et spil, som kun kan forenes med og kun holdes i hævd af den arketypiske
nørd, som vi kender det enten fra fjerde klasse eller fra de talrige afbildninger, som man
gennem tiden er blevet mødt med i Hollywood film og TV-serier af både den ægte og
animerede slags, ikke er sand i forhold til det, som både de hjemlige og internationale
skakturneringer er i dag. Det er tværtimod topmoderne unge mennesker, som er enormt dedikerede
til den strategiske krig, som foregår på brættet, og som samtidig er yderst
bevidste om, at de, helt ligesom Ronaldo, Eriksen, Wozniacki, Magnussen og alle de andre
sportsstjerner inden for andre sportsgrene ikke kun skal gøre en indsats under selve spillet
men inden for hele paletten af fan- og PR-aktiviteter for at skabe sig en plads og et navn i et
meget konkurrencepræget sportsligt landskab.
Så er den berømte 'formanden for skakklubben'-karikatur virkelig død og
den ægte vare lige pludselig blevet cool og fashion? Det ser sådan ud, og det er
interessant på flere niveauer. Både i forhold til det rent modemæssige og hvad der
i fremtiden kan komme ud af denne på overfladen usædvanlige sammen-smeltning af skak og
mode, som der er sket og er ved at ske, men også i forhold til den nedbrydning af en
vedholdende og åbenbart helt forket fordom, som Modevidenskab faktisk belyser med artiklen.
Ting man ikke kender, kender perifert eller som man kun har stiftet kortvarigt bekendtskab med for
længe siden er som oftest ikke, som man tror. Det er absolut ikke noget nyt, men det kan
overraskende nok igen og igen forbløffe os, og hver gang det går op for os kan det
åbne op for nye udviklende ideer og tanker. Dette viste sig også at være sandt i
dette tilfælde, hvilket må siges at være positivt i hvilken som helst henseende.
Kæmpe held og lykke til modens og skaksportens forening og udvikling!
Vilhelm Kjarsgaard
Magnus Carlsen i en skaksweater fra hans egen shop Magnusgenseren
![]() |
![]() |
|
Susan Polgar ved Chess Fashion Show 2010 | set hos Boylston Chess Club 2008 |
GM Dronavalli Harika fra Indien